Svar: For meget D-vitamin?
4. oktober 2011
Alder:
15 mdr.
Hej med dig
Du må gerne give din dreng en daglig multivitaminpille, hvis han spiser sparsomt og ikke spiser særlig varieret. Den skal knækkes eller knuses, så han ikke får den galt i halsen. Når han får d-vitamin den vej igennem, bør han ikke få yderligere d-vitamintilskud.
Det anbefales at man giver børn frisk fisk - det vil sige almindelige spisefisk eller forskelligt fiskepålæg - det kan være makrel, tun, fiskefrikadeller, fiskefilet, torskerogn, laks, torsk, rejer, muslinger osv. Fisk kan spises om aftenen eller til frokost som pålæg til brød. Dette anbefales frem for fiskeolietilskud, da den friske fisk også sikrer ham både jod og selen, d-vitamin og omega-3.
Fiskeolietilskud kan gives, hvis barnet og I slet ikke spiser nogen form for fisk.
D-vitamin tilskud er vigtigt - men det kan overdoseres. Den øvre grænse for indtag er 25 mikrogram pr dag for børn i alderen 1-10 år.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske